Despre ÎOOP6
Îndreptarul ortografic, ortoepic, morfologic și de punctuație (ÎOOP6 2024), elaborat la Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” din București, este un instrument normativ, ca și DOOM-ul, cu care are în comun orientarea prescriptivă și caracterul oficial.
Actuala ediție, a șasea, apărută la aproape treizeci de ani de la ediția anterioară, continuă tradiția îndreptarelor academice și își propune aducerea la zi a informației, prin punerea de acord cu normele din DOOM3. În afară de câteva modificări punctuale (vezi Soluții normative diferite în Îndreptar6), normele generale au rămas astfel neschimbate.
Ce este diferit față de celelalte îndreptare?
Îndreptar6 păstrează în linii generale structura edițiilor precedente: corpusul de cuvinte (Vocabular) este precedat de un studiu teoretic și urmat de câteva anexe. Articolele de dicționar sunt însă mai complexe, incluzând descrierea flexionară a cuvintelor, după cum reiese și din titlu (edițiile anterioare erau ortografice, ortoepice și de punctuație, nu și morfologice). Capitolele de teorie conțin informație actualizată, cu multe aspecte care țin de corectitudinea exprimării (cum sunt recomandările diferențiate pe părți de vorbire); capitolul de Observații normative generale cuprinde secțiuni noi, precum Cuvintele străine sau Numele proprii. O listă separată, în Anexe, înregistrează numele proprii care pun probleme de scriere, de pronunțare sau de flexiune.
Ce este diferit față de DOOM3?
Spre deosebire de dicționarul normativ, care are un inventar foarte bogat de termeni, Îndreptar6 a selectat numai cuvintele din vocabularul activ (folosit în mod curent) „al limbii române literare actuale de uz mediu” (nu sunt înregistrate cuvinte care aparțin limbajului popular sau familiar, nici termeni regionali sau specializați, nici arhaisme sau cuvinte învechite). Au fost selectate, de asemenea, cuvinte care prezintă diverse dificultăți normative, paradigme defective, omonime sau paronime. Apar în glosar și cuvinte care aparțin claselor „funcționale”, cum sunt prepozițiile și conjuncțiile, fără probleme de scriere sau de pronunțare, dar utile pentru activitățile didactice (ÎOOP6 adresându-se, în primul rând, elevilor și profesorilor).
Dintre cuvintele străine, au fost selectate numai acelea care au pătruns în uzul general actual, cu posibilități mai mari de adaptare la sistemul limbii române.
Deosebiri sunt și în ceea ce privește partea teoretică: față de Studiul introductiv din DOOM3, foarte bogat și detaliat, capitolele introductive din Îndreptar6 sunt mai concise, clare, conțin informații sintetice, cu o importantă componentă corectivă, prin înregistrarea cazurilor de folosire incorectă a limbii române actuale.
Soluții normative diferite în Îndreptar6
Modificările din ÎOOP6 față de DOOM3 privesc câteva norme ortoepice și morfologice:
schimbarea configurației silabice a substantivelor pioneză și fiică;
modificarea formei de persoana a II-a a imperativului verbului a azvârli: azvârlă vs azvârle;
modificarea formelor oblice (de genitiv și dativ) ale substantivelor Antarctica și Arctica;
etichetarea diferită a substantivului propriu Paște;
schimbarea ordinii de preferință a variantelor de plural (și de g.-d. art.) pentru substantivele cireașă și căpșună (care nu este propriu-zis o schimbare normativă, ci de ordine a preferinței)
eliminarea formei de plural pentru substantivul ciudă (este considerat defectiv de plural);
eliminarea mărcilor de registru pentru substantivele feminine nume de profesii;
reintroducerea variantelor de perfect simplu fusei, fuserăm, alături de fui, furăm, singurele recomandate în DOOM3;
reducerea variantelor de vocativ pentru soră (grad de rudenie; călugăriță): soră vs soro/soră.
Tabel comparativ ÎOOP6 vs DOOM3
| ÎOOP6 | DOOM3 |
|---|---|
| Antarctica (desp. An-tarc-ti-ca/Ant-arc-ti-ca) s. propriu f. art., g.-d. art. Antarcticii | ! Antarctica (regiune a Pământului) (desp. An-tarc-ti-/Ant-arc-) s. propriu f. art., g.-d. art. Antarcticei |
| cardiologă/cardioloagă | ! cardiologă (livr.)/(colocv.) cardioloagă |
| cireașă s. f., art. cireașa, g.-d. art. cireșei/cireșii; pl. cireșe/cireși | cireașă s. f., art. cireașa, g.-d. art. cireșii/cireșei; pl. cireși/cireșe |
| ciudă s. f. | ciudă s. f., g.-d. art. ciudei; pl. ciude |
| fiică (desp. fii-că/fi-i-că) s. f., pl. fiice | fiică (desp. fii-) s. f., g.-d. art. fiicei; pl. fiice |
| Paște (sărbătoare) s. propriu n., pl. Paști, art. Paștele/Paștile (De Paște mergem la biserică; (în prima zi) de Paște; Un Paște fericit! Paștele cade totdeauna duminica; postul Paștelui; Sfintele Paști) | Paște/Paști (sărbătoare) s. propriu n./s. propriu f. pl., art. Paștele/Paștile (De Paște mergem la biserică; (în prima zi) de Paște; Un Paște fericit! Paștele cade totdeauna duminica; postul Paștelui; Sfintele Paști) |
| piuneză (desp. piu-ne-ză)/pioneză (desp. pi-o-ne-ză) | piuneză (livr.) [piu pron. pĭu] (desp. piu-) /pioneză [pio pron. pĭo] (desp. pio-) |
ÎOOP6 a fost coordonat de Gabriela Pană Dindelegan, iar echipa de redactori a fost formată din Cristiana Aranghelovici, Adnana Boioc Apintei, Raluca Brăescu, Ștefan Colceriu, Adina Dragomirescu, Alexandru Nicolae, Irina Nicula Paraschiv, Gabriela Pană Dindelegan.